بررسي فني مخارج تعميرات و محافظت

بهترين اخبار فناوري - ساختمان - ورزشي - بازار - فروش و ....

بررسي فني مخارج تعميرات و محافظت

براي برنامه­ ريزي فعاليت­ ها و نيروي كاري كارها مهندسي و هزينه مراقبت و تعميرات ضروري است هدف ها آن در سال آتي هنگام بودجه­ بندي معلوم و انتخاب گردد , اين هدف ها مي‌تواند اجراي برنامه محافظت و تعميرات , كامل شدن پروژه­ هاي اختصاصي و اجراي تعميرات كلي برنامه ­ريزي شده را در بر گيرد .




با اعتنا به‌اين هدف ها و محاسبه موقعيت مو جود واحد مراقبت و تعميرات مي­توان برنامه كاري و نيازهاي آن را انتخاب كرد . در اثر اين محاسبه احتمال دارد به‌اين فيض رسيد كه تعمير نقص­هاي فارغ از فوريت , تا زمان مطلوب به تعويق افتد , يا اين كه با دقت به وضعيت جان دار , از نيروي و سرويس ها قراردادي مصرف شود , براين اساس برنامۀ رئيس واحد حفظ و تعميرات معين مي­شود .

طبقه­ بندي هزينه­ ها

هزينه­ يابي و برنامه ­ريزي دارايي براي بخش حفظ و تعميرات دربرگيرنده مورد ها ذيل مي­باشد :

۱ – عده ­آوري داده ها در زمينه‌ي :

هزينه ماهيانه كاركرد نيروي انساني به كار گرفته شده .
هزينه ماهيانه مواد و قطعات يدكي مستعمل .
هزينه ­هاي ماهيانه استهلاك ابزار و اسباب و اثاث .
هزينه­ هاي ماهيانه همگاني و متفرقه .
كل هزينه­ هاي ماهيانه محافظت و تعميرات .

۲ – محاسبه هزينه­ هاي يك ساعت كار تعميراتي .

۳ – محاسبه هزينه­ هاي ماهيانه محافظت و تعميرات دستگاه­ها , امكانات و مكان­هاي متعدد مورد خدمت به تفكيك .

۴ – تخصيص هزينه ­ها به مواد گوناگون آن .

۵ - عده ­آوري داده ها در باب محافظت و تعميرات اصلاحي دستگاه­ها و امكانات در نيازهاي مالي ذي‌ربط و تخصيص ميزان دارايي به آن­ ها .


كدگذاري هزينه ­ها

شالوده در دست گرفتن هزينه­ ها , بر مبناي رمز گذاري هزينه­ ها و كاربرد كدها در محاسبات مي­باشد , بنابراين كه هزينه­ قطعات , اسباب و مواد مستعمل و نيروي انساني به كار رفته را بر برحسب اينكه مرتبط با كدام بخش و يا اين كه مرتبط با كدام دستگاه بوده است , دسته­ بندي نموده , براي هر مورد از اين دسته­ ها يك «كد» تعيين مي­گردد .


فرم و طرز محاسبه هزينه­ هاي يك ساعت كار تعميراتي

واضح است هزينه يك ساعت كار تعميراتي صرفا مرتبط با حقوق و دستمزد مستقيمي كه به كارگران فني , استادكاران و تكنسين­هاي محافظت و تعميرات پرداخت مي­شود نبوده , بلكه اشكال هزينه­ هاي سرپرستي , كارشناسي , كارگران بي آلايش , هزينه ­ها و مصارف همگاني , هزينه­ هاي استهلاك ابزار و اسباب مورد به كار گيري , و بقيه هزينه ­هاي غير بي واسطه مرتبط با نصيب مراقبت و تعميرات هم بايستي در محاسبه هزينه انجام يك ساعت كار تعميراتي ملحوظ باشد .

هزينه­ هاي نيروي انساني :

دستمزد و بقيه مزايا , مرتبط با كارمندان و اشخاص بخش محافظت و تعميرات بوده كه از صورت ۱ قابل استخراج است . سرويس ها قراردادي عبارت از هزينه­ هاي اجرتي يا اين كه قراردادي جزو امور ( از قبيل اجرت تراشكاري , سيم­ پيچي موتورها , تهيه و تنظيم درجه­ ها و… ) به وسيله اشخاص بيرون از بخش محافظت و تعميرات و بقيه مؤسسات مي­باشد . هزينه ­هاي سربار مشتمل بر هزينه بيمه , جامه كار , كفش كار و… است .


هزينه­ هاي اثاثيه و مواد :

هزينه­ هاي ورود و خروج اسباب , قطعات و اسباب مصرفي از فر­هاي متعدد انبار و استخراج و عليه كدهاي هزينه ­هاي ذي‌ربط وارد مي­شود , هزينه­ هاي سربار در‌اين نصيب مشتمل بر مواد و مصالح دارنده مصرف همگاني از قبيل چسب , سنباده , گريس , كهنه و… مي ­باشد .

بقيه هزينه­ ها :

كد هزينه مرتبط با دسته­ بندي بخش­هاي متفاوت نام برده در جدول هست . هزينه ­هاي اتوبار هم اتفاقات غير قابل پيش­بيني از مدارك ذي‌ربط استخراج شده و عليه كدهاي هزينه آن­ها تثبيت مي­شوند . پس ار محاسبه عده كد هزينه ۲۱۷ و ۲۱۸ و محاسبه ضريب بالاسري قرارداد , عده كل بقيه هزينه ­ها به دست مي ­آيد .


خلاصه گزارش هزينه­ هاي ماهيانه محافظت و تعميرات

از اين گزارش مي­توان براي تجزيه و چك هزينه­ هاي انجام يافته استفاده نمود و با بررسي مداوم به جستجوي نقاطي كه نشان ­دهنده هزينه رو به ارتقا است پرداخت . مي­توان از اين گزارش براي هدف هاي ميزان دارايي ­اي هم استفاده نمود و براين اساس قسمت­هايي را كه در آتي هزينه هاي تعميراتي دارا هستند مشخص و معلوم نمود .


گزارش گرافيكي هزينه­ هاي ماهيانه حفظ و تعميرات :

اين گزارش هزينه ­هاي استفاده شده را در هر ماه به شكل نمودار ميله ­اي ارائه مي­كند . به‌اين شكل كه همگي هزينه ­هاي مستعمل مبني بر را محاسبه و به حالت نمودار نمايش مي دهند , در محور افقي ماه متبوع و در محور عمودي هزينه صرف شده نمايش داده مي­شود . حتمي به توضيح است كه در نمودارهاي ميله­اي بيان شده مي­توان به طور همزمان هزينه ­هاي مرتبط با هرمورد از مدل ­بندي بخش­هاي متفاوت نام برده را جهت مقايسه با يكديگر نشان بخشيد .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.