نكات مهم و اشتباهات در لوله كشي آب ساختمان

بهترين اخبار فناوري - ساختمان - ورزشي - بازار - فروش و ....

نكات مهم و اشتباهات در لوله كشي آب ساختمان

اشتباهات لوله كشي در ساختمان هابراي خيلي از خانه‌دارها، لوله بازكن‌هاي مايع، مثل يك معجزه‌گر مي‌ماند. 

اشتباهات لوله كشي در ساختمان هابراي خيلي از خانه‌دارها، لوله بازكن‌هاي مايع، مثل يك معجزه‌گر مي‌ماند. فقط با ريختن چند پيمانه از اين مواد شيميايي در چاهك ها و چاه دستشويي و روشويي مي‌توانيد لوله‌ها را كاملا باز كرده و آب كثيف را به فاضلاب بفرستيد.

 

متاسفانه، لوله بازكن‌هاي شيميايي مي‌توانند اثري منفي هميشگي روي لوله‌كشي گالوانيزه بگذارند. افرادي كه از اين مواد به صوت مداومي استفاده مي‌كنند، مي‌توانند باعث خوردگي و نشت لوله‌هاي خود بشوند.

 

 
5 اشتباه رايج در لوله كشي فاضلاب،سردوگرم،تهويه مطبوع

 
1- اتصال آب باران به فاضلاب شهري
2-اصول مهم در استفاده از لوله هاي پوش فيت
3- عدم استفاده از ونت اصولي در سيستم فاضلاب
4-عدم لوله كشي سرد و گرم تو كار به صورت افقي روي ديوار
5- عدم استفاده از لوله‌هاي هوا كش مشترك بين چند واحد

 

جلوگيري از تركيدگي و يخ زدي لوله ها:اگر لوله كشي فاضلاب در فصل سرما انجام ميگيرد ممكن است دچار تركيدگي و يا يخ زدگي شوند. بنابراين كاركنان لوله كش بايد پس از اجراي سيستم لوله­ كشي و انجام تست هاي مختلف ، آب كل سيستم را تخليه كنند.لوله بازكني ، جلوگيري از تركيدگي لوله، لوله بازكني فوري در تهرانآن ها مي تواندد از آب نمك استفاده كنند تا اگر  آب در قسمت هايي از لوله باقي ماند امكان يخ‌زدگي آن كمتر شود.

 
 قرار ندادن وزن زياد بر روي لوله هاي ساختمان:به عنوان يك اصل كلي، به هيچ وجه مجاز به اعمال وزن اضافي روي لوله­ هاي نصب شده سيستم لوله­ كشي فاضلاب حمام و توالت نمي­باشيم. از قرار دادن  وزن شير آلات بهداشتي، وزن شيرهاي اصلي و فرعي واحدها، وزن كلكتورها و… روي لوله­ ها بپرهيزيد.



به عقيده كارشناسان و مهندسين بزرگ تاسيسات ايران قيمت ارزان براي لوله كشي ساختمان به 5 دليل عمده اتفاق مي افتد:


1- نداشتن تجربه كاري كافي

2- استفاده از اجناس و نهايتا كار بي كيفيت

3- نبود سرعت عمل كافي

4- نبود پشتوانه مناسب و تعهدات لازم

5- عدم اجراي لوله كشي بر اساس استانداردها و ضوابط قانوني



 اگر بخواهيم يك ساختمان را به يك انسان تشبيه كنيم، لوله كشي سرد و گرم آن در واقع رگ‌هاي خوني است كه جريان آب را به دست ساكنين ساختمان مي‌رساند. از همين رو پروسه‌ي لوله كشي آب سرد و گرم يك امر بسيار مهم است و بهتر است توسط متخصصان اين حوزه انجام شود.

اگر بخواهيم لوله كشي آب سرد و گرم را خيلي ساده بررسي كنيم، بايد اينگونه بگوييم كه لوله كشي سرد در واقع همان جريان آب شهري است كه داخل ساختمان به گردش درمي‌آيد و لوله كشي گرم ساختمان، همان جريان آب شهري است كه دماي آن توسط آبگرمكن يا  پكيج ساختمان افزايش پيدا كرده است.



هنگام قرار دادن لوله ها در زمين بايد اين نكته را مد نظر داشت كه لوله كشي نبايد بسيار عميق و يا بسيار سطحي باشد. قرار دادن لوله ها در عمق زياد باعث آسيب رسيدن به آنها در اثر فشار خاك مي شود و تعمير آنها را با مشكل مواجهه مي كند.

همچنين اگر آنها به صورت سطحي در يك گودال معمولي تعبيه شوند نياز به مراقبت بالايي دارند و ممكن است با عبور ماشين سنگين از روي گودال، لوله ها نشست پيدا كنند و آسيب ببينند.



عدم هدر رفتن آب:سيستم لوله‌ كشي آب ساختمان بايد به‌گونه‌اي باشد كه مانع از هدر رفتن آب شود و آب تميز به فاضلاب روانه نشود.


وجود سيستم لوله‌ كشي آب آشاميدني در داخل ساختمان: توزيع صحيح لوله‌ها در ساختمان دسترسي به آب آشاميدني را در داخل ساختمان فراهم مي‌كند. دسترسي آسان به آب كافي در خانه، بهداشت شخصي را بهبود مي‌بخشد و مديريت ايمني و دفع زباله را تسهيل مي‌كند.


به حداقل رساندن نشتي و آلودگي آب:براي جلوگيري از نشت لوله بايد لوله‌ها در برابر خوردگي و آسيب‌هاي تصادفي محافظت شوند و زمان نصب اين نكته در نظر گرفته شود كه لوله جايي نصب شود كه از انجماد به دور باشد. اينكه زمان بروز نشتي، تعمير لوله‌ها راحت باشد نكته بسيار مهمي است كه بايد رعايت شود.

 


اتصال لوله‌هاي گالوانيزه و مسي

 
وقتي لوله‌هاي گالوانيزه و مسي با هم تماس داشته باشند، خوردگي و زنگ زدگي در آنها به وجود مي‌آيد. اكثر صاحب‌ خانه‌هايي كه خودشان تعميرات و كارهاي لوله‌ كشي آب را انجام مي‌دهند از اين مشكل بي‌خبر هستند، و در مرمت لوله‌هاي گالوانيزه به اشتباه از لوله‌هاي مسي جديد استفاده مي‌كنند.

اين كار با داشتن قطعه‌اي به نام عايق (دي‌الكتريك) اتصال دهنده، ميسر مي‌شود. عايق اتصال دهنده يك واسط مخصوص است كه از يك پوشش پلاستيكي و يك واشر لاستيكي براي جلوگيري از برخورد لوله‌هاي گالوانيزه و مسي، استفاده مي‌كند.

 


در لوله كشي فاضلاب ساختمان ونت نقش مهمي در جلوگيري از انتشار بو در ساختمان را دارداجراي ونت شامل چند مورد مي باشد كه شما بايد به آن توجه كنيد:

1- انتهاي رايزرهاي عمودي به پشت بام هدايت شوند دليل اين كار اين مي باشد كه در مسير لوله هاي عمودي جريان هوا وجود داشته باشد.

2- لوله هاي تخليه روشويي زير سقف به سيفون هاي توالت يا كفشور متصل گردند و از طرف ديگر (بالا) به لوله اي كه فقط به عنوان رايزر ونت ( در اين لوله ها آب جريان ندارد) متصل گردد و اين كار باعث مي گردد در لوله ها جريان هوا وجود داشته باشد و در زمان عبور آب با جريان زياد از تخليه سيفونها جلوگيري كند .

3- روش ديگر كه به آن full vent گفته مي‌شود، رايزر عمودي ونت علاوه بر اتصال به تخليه روشويي ها به طور مجزا و مستقيم به كليه سيفونها متصل مي‌گردد و روش مطمئن تر براي جلوگيري از تخليه سيفون ها در زمان عبور آب با جريان زياد در سيفون ها مي باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد